25.04.2019

Історія заводу

15 жовтня 1939 року, у Львові, на базі колишніх ангарів 6-ї ремонтної бази ВПС Речі Посполитої, були створені авіаційні майстерні з умовним позначенням “133 стаціонарні авіаційні майстерні (САМ)”, головне призначення яких було виконувати відновлюючий ремонт авіаційної техніки, що експлуатувалась у західному регіоні Радянського Союзу.

Ремонт літаків
” 133 Стаціонарні авіаційні майстерні” – дільниця ремонту планера.

До 1953 року “133 САМ” виконували ремонт авіаційної техніки, яка знаходилась на озброєнні Червоної Армії :

Винищувач І-15 – перший літак, відремонтований на новонародженому підприємстві в 1939 році.

Штурмовик Іл-2 ( Ілюшин ). Його найкраща модифікація – Іл-10, збиралася на заводі серійно.

З початку Великої Вітчизняної війни “133 САМ” увійшли в склад Південно-західного фронту.

Все для фронту, все для перемоги“- такою була правда воєнних років.

“133 САМ” перейшли на цілодобовий режим роботи, ввели добові завдання, встановили жорсткі терміни ремонту :
літаки – не більше як 10 діб;
мотори – 10 – 15 діб;
потоковий ремонт – 1 – 2 доби.

За роки війни “133 САМ” відремонтували й передали в діючу армію 1287 літаків різних типів, 2820 авіаційних моторів, велику кількість приладів авіаційного озброєння, радіо- та спеціального обладнання. Протягом 1944 – 1945 років “133 САМ” зібрали з комплектуючих, отриманих від серійних авіаційних заводів, 800 нових бойових літаків ІЛ-10.

Складання літаків Іл-10
Складальний цех – літаки Іл-10 на завершальному етапі.

Передача літаків на фронт

Перемога в повітрі кується на землі !” – таким був девіз авіаторів – ремонтників.

В вересні 1946 року ” 133 стаціонарні авіаційні майстерні ” (САМ) були перейменовані в “272 авіаційну ремонтну базу” (АРБ).

15 травня 1947 року “272 АРБ” була перейменована в “352 АРБ”.

У 1953 році закінчився перший етап діяльності підприємства – ремонт літаків першого покоління ( поршнева авіація ), протягом якого було опановано ремонт 16-ти типів літаків.

1 жовтня 1953 року “352 АРБ” отримала статус авіаційно-ремонтного заводу.

З 1953 року на заводі починається ера ремонту реактивних літаків. Визначилась авіаційна спеціалізація заводу – легкі фронтові винищувачі та винищувачі – бомбардувальники типу “МіГ”.
Реактивним “первістком” заводу став літак МіГ- 15.

Винищувач МіГ-15
Винищувач МіГ-15 – перший реактивний винищувач, відремонтований на заводі.

Винищувач Міг-17
Винищувач МіГ-17 – реактивний винищувач другого покоління, ремонтувався в 1953 – 62 роках.

З 1953 по 1979 роки завод ремонтував літаки другого покоління : винищувач МіГ-15, винищувач МіГ-17, винищувач МіГ-21 усіх модифікацій.

За рахунок переобладнання літаків МіГ- 17 та МіГ- 21, на заводі було організовано також виготовлення літаків-мішеней М-17М, М-17ММ, М-17ПФ та М-21 .

МіГ-17

З 1979 року завод почав ремонтувати літаки третього покоління : МіГ-23 та МіГ-27 усіх модифікацій.

В період з 1983 по 1989 роки на заводі здійснювали переобладнання літаків МіГ-27 у літаки МіГ-27Д.

МіГ-27

В 1989 році на заводі було відремонтовано десятитисячний реактивний літак.

Винищувач МіГ-27
Винищувач МіГ-27 – реактивний винищувач третього покоління, ремонтується з 1979 року.

Винищувач МіГ-29
Винищувач МіГ-29 – винищувач четвертого покоління. Один із найпопулярніших реактивних винищувачів у світі, постійно модернізується, ремонтується на “ЛДАРЗ” з 1992 року до теперішнього часу.

МіГ-29
МіГ-29

У 1992 році почалось освоєння ремонту літаків четвертого покоління – літак МіГ-29 різних модифікацій.

У тому ж році було одержано статус Державного підприємства Міністерства оборони України Львівський Державний авіаційно- ремонтний завод “ЛДАРЗ” .

Львівський державний авіаційно-ремонтний завод завжди був провідним підприємством з ремонту літаків типу ” МіГ ” і заслужено рахується одним з найкращих у цій галузі !

Стаття про модернізацію МіГ-29 на ЛДАРЗ в січневому журналі “AirForces Monthly”